Klik op de service om meer informatie te verkrijgen over deze services.

Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet van toepassing.

Periodieke inspectie van een paraglider.

Bij paragarage houden we ons aan het Franse label ParachecK (onder toezicht van de federatie) om onze kwaliteit en service hoog te houden. De 2-jaarlijkse periodieke inspectie test alle belangrijke criteria om je vleugel veilig en binnen de specificatie van de EN-926 norm te houden: porositeit, visuele en geometrische inspectie van de lijnenset, test op breuk van sommige lijnen en scheurweerstand van de Ripstop. De inspectie neemt ongeveer een halve dag werk in beslag en omvat het vervangen van de lijnen die tijdens de controle worden gebroken (en eventuele andere lijnen die moeten worden vervangen).

Trimming.

Voor elke constructeur, voor elk model wordt een ander trimsheet gemaakt met een unieke lijnindeling: elke vleugel heeft zijn eigen specificaties op het gebied van veiligheid, handelbaarheid en prestaties. Elke lijn wordt opgemeten, in de trimsheet gezet en na analyse en (eventueel) in overleg met de piloot worden correcties uitgevoerd. Deze taak neemt tussen de 1 en 2 uur in beslag.

Alle lijnen vervangen en opnieuw trimmen

Met de nieuwste evolutie in paragliding, waarbij niet alleen wedstrijdvleugels, maar ook recreatieve vleugels een 2-lijns configuratie gebruiken, is het belang om de set van lijnen na een bepaald aantal vlieguren te vervangen groter dan ooit. De breekeerstand neemt af met de tijd, en het risico op het breken van een lijn wanneer je minder lijnen hebt, is groter dan bij een vleugel met een configuratie met 3 of 4 rijen lijnen. Het vervangen van de lijnenset neemt ongeveer een halve dag in beslag; meten en trimmen tussen de 1 en 2 uur.

Parachute inspecteren en opnieuw inpakken

Parachutes die worden gebruikt bij paragliding zijn de afgelopen 10 jaar sterk geëvolueerd. Ze zijn lichter geworden met snellere openingstijden en in sommige gevallen bestuurbaar. Wat niet veranderd is, is het belang van een regelmatige, correcte herverpakking en een periodieke inspectie, gebaseerd op de richtlijnen van de constructeur. Daarnaast houden we er ook rekening mee hoe de reserveparachute in het harnas is opgeborgen en doen we alle nodige controles zodat de parachute onder alle omstandigheden correct wordt uitgeworpen. Deze klus duurt ongeveer 1 tot 2 uur, het luchten van de parachute gebeurt ‘s nachts.

Lijnen

Afzonderlijke lijnen kunnen worden besteld en worden in onze werkplaats gemaakt op basis van de vereisten van de verkoper. We hebben informatie nodig zoals merk, type en grootte van de vleugel. Het duurt ongeveer 30 minuten om een lijn te maken. Ze kunnen per post in een envelop worden verstuurd.

Doneer je oude parachute

Na 10 jaar, in het beste geval na 12 jaar, heeft je parachute het einde van zijn levensduur bereikt.
Hij is te riskant om te worden gebruikt als laatste redmiddel om veilig te landen.
Aan de andere kant kan de reddingsparachute nog steeds worden gebruikt om waardevolle pakketten zoals voedsel en medicijnen te droppen en nog steeds levens te redden.
Sinds een paar jaar werken we samen met piloten van https://www.hpi.swiss/ die samenwerken met NGO’s.
Je oude parachute wordt nog een keer geïnspecteerd in onze werkplaats, voordat hij wordt opgeborgen voor de volgende missie.

Transport en versturen.

We werken via BPost om vleugels te versturen. Ze hebben bestaande diensten met een netwerk dat goed werkt met daar bovenop zeer democratische prijzen en optioneel verzekering voor wie dit wenst. Af en toe halen we het materiaal zelf op, maar alleen als het aantal groot genoeg is en als je geluk hebt dat we bij jou in de buurt passeren.